środa, 15 sierpnia 2012

Madame- Może Właśnie Sybilla/Głupi Numer


Mój pierwszy kontakt z zespołem Madame? Telewizyjny klip- Sybilla. Puszczano go bardzo często w ówczesnej telewizji publicznej. Muzyka wraz z obrazem właściwie mnie przerażała jako przyszłego wyznawcę religii jaką stał się dla mnie rock. Telewizor był czarno-biały więc niewiele i tak było widać, dźwięki też nie skłaniały do tańca i uśmiechu na ustach nie wywoływały. Na pewno nie pozostawiły mnie obojętnego na to wydarzenie. Wstrząsający klip.


Już jako kapłan rockowego kościoła świadomie słucham tych numerów Madame i nadal jestem pod wrażeniem środków wyrazu jakie te numery w sobie mają. Tyle niepokoju i napięcia wygenerowano w tych dźwiękach, że nie można się od nich uwolnić i przejść obojętnie obok nich. Chore dźwięki, chore teksty, no bo co innego im pozostało w tym chorym kraju do zrobienia… jeśli nie taką muzę.



Jako młodzian zawsze chciałem zrozumieć o czym ten czy inny twórca śpiewa i zawsze odnosiłem to do rzeczywistości bo tylko takie punkty odniesienia jako dziecko znajdowałem. Cóż poradzę na to iż edukację muzyczną jako słuchacz rozpocząłem w dniu komunii świętej kiedy to dostałem radiomagnetofon marki Kasprzak- ale ten wątek został już poruszony na łamach tego bloga.  Wracając do tematu jeśli Kora śpiewała, że:

Chmury wiszą nad miastem, ciemno i wstać nie mogę
Naciągam głębiej kołdrę, znikam, kulę się w sobie
Powietrze lepkie i gęste, wilgoć osiada na twarzach
Ptak smętnie siedzi na drzewie, leniwie pióra wygładza

To było tak realne i rzeczywiste, że widziałem ją, widziałem kołdrę, widziałem smętnego ptaka i wilgoć na mej twarzy siadała

Jeśli Republikanie śpiewali:

Moja krew
co chyłkiem płynie w głębi ciała które kryje się
po ciemnych korytarzach w alkoholu w ustach kobiet krew
podskórne życie me mierzone w litrach i płynące wspólną rzeką w morze krwi
moja krew
moja krew
mrożona wysyłana i składana w bankach krwi bankierzy przelewają ją
na tajne konta tajna broń
moją krwią
tajna broń konstruowana aby jeszcze lepiej jeszcze piękniej bezboleśnie ucieleśnić krew
moją krew
wypijaną przez kapłanów na trybunach na mównicach na dyskretnych rokowaniach
moja krew
moja krew
to moją krwią
zadrukowane krzyczą co dzień rano stosy gazet nagłówkami barwionymi krwią
moją krew
wykrztusił z gardła spiker na ekranie liczę ślady
mojej krwi
moją krwią
leciutko podcmielone damy delikatnie przechylają szkło na rautach w ambasadach tak to
moja krew
to moją krwią
podpisywano wojnę miłość rozejm pokój wyrok układ czek na śmierć
moja krew

To w wyobraźni mej pojawiał się chory teledysk gdzie krew wylewała się z szaf i obrazy krwawe latały mi przed oczyma, musiałem wyłączyć radio, by móc potem spać. Straszne rzeczy działy się w polskim rocku… Taki to mój młody i nieprzygotowany umysł został wystawiony na ciężką próbę i został skrzywiony nieodwracalnie.

Wracając do Madame, skoro więc Gawliński pisze:

Mówisz coś, tamci nie chcą Cię słuchać
Walczysz o dobro wszystkich błądzących w ciemności
Dziki sąd, ustępują już sztaby nieznanej przyszłości

Sybillo, Sybillo
Sybillo, Sybillo

Na drodze białą kredą ktoś napisał
Podobno nie ma już Francji
Komunikaty kłamią, bezludne miasta i cienie na murach
Dziki sąd, powiedz mi, czy jutro będę jeszcze żył

Trzy rzeczy zrobiły na mnie kolosalne wrażenie

      - Podobno nie ma już Francji (nie było internetu , nie mogłem sprawdzić czy to prawda)
      - Kim była Sybilla?
-     - Powiedz mi czy jutro będę jeszcze żył?- i okrzyk NIE!!!

       mrożący krew w żyłach tekst


Drugim bohaterem jest „Głupi numer”, który też pojawił się na opisywanej już składance Jeszcze młodsza generacja i tu też ją opisywałem. Świetny mocny basowy wstęp i dalej jazda zgodnie z kanonem takiego zimnego grania



Wers o nieistnieniu Francji zrobił wrażenie nie tylko na mnie bo zespół współczesny, którego grania raczej nie trawię nazwał swoją płytę przewrotnie "Podobno nie ma już Francji" i w utworze tytułowym chyba nawet używają tego wersu jako refrenu.


Linku brak, poszukajcie sobie sami, mi się to nie podoba, więc tego u siebie nie wklejam

1 komentarz:

  1. Niedawno nabyłem ten singiel - nówka nie śmigana - katuję non stop ! :)
    Dzień narodzin i Krawat powieszony w łaźni też.

    OdpowiedzUsuń