czwartek, 10 listopada 2011

Kult- Polska




Nie piszę postów okazyjnych czy też rocznicowych, ale tym razem chcę i czuję potrzebę by to zrobić. Nie uważam się za patriotę, ani za dobrego Polaka. Ostatnio czułem się obywatelem tego łez padołu, miałem ciary i ściskało mnie w gardle jak grali nasz hymn przed meczem Polska- Niemcy podczas ostatnich mistrzostw Europy. Byłem wtedy dumny z biało czerwonych barw, a może po prostu tak nienawidziałem naszych przeciwników. Co do meczu, nasi walczyli i polegli. Jak zwykle.


„Nie pytaj co twój kraj może zrobić dla ciebie, ale co ty możesz zrobić dla swojego kraju” Jakoś tak to brzmiało. Fajne stwierdzenie. Daleko mi jednak do takiej postawy. Generalnie wolę stać z boku i być niezaangażowanym obserwatorem. Ale wkurza mnie to wszystko co widzę dookoła.

Kult- „Polska” Mocna rzecz. Porywający puls basu na początku utworu i potem ciągnący właściwie cały utwór i długi tekst Kazika z cierpkimi słowami pod adresem tego miejsca, w którym żyjemy. Cholera nadal aktualny! Moc i potęga saksofonu. Uwielbiam takie połączenie. Jeden z lepszych polskich utworów z przesłaniem.

Poranne zorze, poranne zorze
Gdy idę w Sopocie nad morzem
Po plaży brudno-piaskowej
Bałtyk śmierdzi ropą naftową
Poranne chodniki
Gdy idę, nie rozmawiam z nikim
Jak jest w niedzielę nad ranem
Po sobotnich balach chodniki zarzygane

Polska
Mieszkam w Polsce
Mieszkam w Polsce
Mieszkam tu, tu, tu, tu

Koncerty popołudniowe
Pełne bezmózgów w służbie porządkowej
Patrzą wokoło, bo swędzą ich recę
Kochają bić coraz więcej i więcej
Znowu wieczorne przygody
Gdy wchodzę na kamienne schody
Zaczepia mnie pijanych meneli wielu
Jutro spotkają się w kościele

Polska
Mieszkam w Polsce
Mieszkam w Polsce
Mieszkam tu, tu, tu, tu

Nocne sklepy z mlekiem
I patrzę, co się dzieje pod sklepem
Tłum przystawia komuś do twarzy pięści
Żądają dla niego kary śmierci
Znowu poranne pociągi
Ja stoję i patrzę na mundurowe dziwolągi
Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy
Jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy

Polska
Mieszkam w Polsce
Mieszkam w Polsce
Mieszkam tu, tu, tu, tu

Nocne sklepy z mlekiem
I patrzę, co się dzieje pod sklepem
Tłum przystawia komuś do twarzy pięści
Żądają dla niego kary śmierci
Znowu poranne pociągi
Ja stoję i patrzę na mundurowe dziwolągi
Czy byłeś kiedyś u nas na dworcu w nocy
Jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy, oczy, oczy



Polska
Mieszkam w Polsce
Mieszkam w Polsce
Mieszkam tu, tu, tu, tu
Tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu ...

Nie byłem nigdy na dworcu w Kutnie, ale domyślam się jak tam musi wyglądać, skoro poniżej to widok dworca w mojej miejscowości:
Ten tekst wrył mi sie w głowę jak lektura, jak modlitwa, praktycznie cały czas leci mi w głowie ten tekst. Genialna motoryczna kompozycja, walczący tekst. Jeden z moich mega przebojów. Jeśłi dobrze słyszę to ta wersja jest zasadniczo inna od płytowej.


Powiązane inne utwory "patriotyczne" na moim blogu:








Jeszcze kilka bym spokojnie mógł tu linków wstawić

Polska mentalność. Sam taki jestem.


Jako rzecze Lech Janerka w kompozycji O głowie

Kolor naszej flagi jest złożony
kolor górny jest kolorem białym
kolor  dolny to kolor czerwony

Pamietaj o tym!

5 komentarzy:

  1. Koniecznie posłuchaj płyty L.U.C-a "39/89 zrozumieć Polskę". To mocna rzecz. Słuchałem i ryczałem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Warto przeczytać Białą Księgę Kultu, tam jest wszystko fajnie wyjaśnione jak powstawały utwory, skąd się wziął ten dworzec w Kutnie itp itd.
    Co do samego bycia Polakiem. Po wczorajszej szopce w Warszawie wstyd mi żyć w kraju, w którym żyje również banda chorych ideowo małp niszczących swój kraj i bijących swoich rodaków z hasłami niepodległościowymi na gębie, krzyżem i Jezusem na sztandarze... Żal. W takich chwilach myślę, że mógłbym mieszkać np. w Mozambiku, Ghanie, Peru albo innej Kambodży. Byleby tylko praca była za godziwe pieniądze i bez wyzysku, normalni ludzie, przyjacielsko nastawieni do innych przedstawicieli gatunku, życzliwi, a nie sfrustrowani, wiecznie niezadowoleni i martyrologiczni nasi rodacy. Od kilku lat jak tak obserwuję co się u nas dzieje to czuję coraz mniejszą więź z tym krajem. Może nie z krajem bo on niczemu winien nie jest ale z ludźmi go zamieszkującymi. Nie o taką Polskę(jak np. ta wczorajsza warszawska) bili się nasi rodacy kilkadziesiąt lat temu...
    To się wyżaliłem:)
    A ten górski rysunek idealnie odwzorowuje polską mentalność.

    OdpowiedzUsuń
  3. Od lat mówię o sobie Europejczyk, ale powoli to też mnie wkurza. No żałosny jest nasz Kraj czasami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Edgar, a ten L.U.C. to nie jaki raper? Nie wiem czy estetyke zniosę. Czy się mylę?

    OdpowiedzUsuń
  5. Przed wojną przywódca, Pan z sumiastym wąsem powiedział o polakach :
    -„Jeżeli nie jesteśmy zdolni do rządzenia się sami, to uwiecznijmy okupację.”


    rolowy - dobrze napisałes, dobrze.

    OdpowiedzUsuń