środa, 7 grudnia 2011

Sztywny Pal Azji- Nasze reggae


Kolejna płyta Sztywnego i kolejne bardzo osobiste doznania. Nadal teksty są moim dorgowskazem życiowym, one odkrywały przede mną dorosłe życie. Wiem pewnie nikt nie lubi tej płyty, ale ja ją kocham jak wszystkie nazwijmy to z pierwszego etapu działalności zespołu.


Wszystko już praktycznie powiedziałem pisząc o płytach Szukam nowego siebie oraz o Europie i Azji. Być może kilka tekstów na tej płycie jest co najmniej dziwnych i ich nie rozumiem, ale to dlatego, że to pewnie poezja jest. Przeanalizujmy zresztą sami następujący tekst z tej płyty, który kiedyś nie wydawał mi się dziwny a dzisiaj już trochę tak:

Chłopiec zobaczyl  mundur
mundur zobaczył psa
pies zostal poniżony
chłopiec zobaczył ją
ona widziała noc
on został odtrącony

chłopiec powiedział tak
tak powiedziało nie
nie było obrony

i potem idzie refren o koniach galopujących

hm,

Poza tym płyta bardzo równa, słucham jej zawsze w całości taka jakaś w sumie smutna na jesień akurat pasuje deszczową. Brak może jakichś przebojów wyrazistych na tym wydawnictwie, ale czy wszystkie płyty muszą być przebojowe by mi się podobać? Cieszę się, że udało mi się nabyć reedycję kompaktową zawsze to lepiej słuchać takiej wersji niż kasety.


nośnik vintage:


właściwie w dzisiejszych czasach ten nosnik też już jest passe:

 

Wybrałem utwór, który znalazł się jako bonus na tym wydawnictwie, tak mi się wydaje bo na kasecie go nie było i prawdopodobnie "Nasze reggae" to utwór znacznie wcześniejszy od płyty "Emocje" ale mogę się mylić. Piszę z pamięci, a nie z wikipedii. "Nasze reggae" tekst miazga, taki do bólu polski, muzycznie właśnie takie bujanie jak tylko Sztywny i nasze polskie kapele umieją to robić.



Na koniec czy to ta sama winda co na okładce?

Ta okładka zawsze mi się kojarzyła z tym klipem. (najsłabszy kawałek tego zespołu jaki znam)

3 komentarze:

  1. "Nasze reggae" to nie bonus..w pierwszej edycji CD Asty z 1992 jest tez to nagranie..po prostu na kasecie go nie ma z przyczyn technicznych...niejednokrotnie kasety byly obcinane z nagrania lub 2 bo sie nie miescily ..i co trzeba bylo wybrac..:)
    Dla mnie SzPal to moja mlodosc..proby zespolu w Chrzanowie....pierwsza ich plyta w 1987...koncerty, jedne z pierwszych w moim zyciu...:)
    z ciekawostek jeszcze to np.w 1996 nagrali muzyke do filmu "Sara" Slesickiego

    OdpowiedzUsuń
  2. no to tego nie wiedziałem, myślałem ze to kawałek z wcześniejszego okresu. A dlaczego przy nazwie jest rok 1980? wiem ze to nie data nagrania, bo jeszcze wtedy ich nie było

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest utwór z pierwszego okresu działalności, jak z resztą kilka innych z tej płyty To jeden największych przebojów grupy, który niestety, za komuny nie doczekał się wydania.
    Tytuł nawiązuje do wydarzeń roku 1980, gdy powiało wtedy wolnością w kraju na Wisłą

    OdpowiedzUsuń