sobota, 15 października 2011

Los Pierdols- Taniec Chochoła


Oprócz "Trylogii" i "Lalki" przeczytałem właściwie wszystkie lektury w liceum.  Nie było komórek i neta, więc co było robić, czytałem. Szczególnie okres romantyzmu mi przypasował i późniejsze Pozytywizmy i młode Polski również. "Wesele" w trzech aktach również zaliczyłem i wbrew moim oczekiwaniom - podobało mi się.

Chochoł - powiedzmy, że wersja oryginalna
Aha, prawda, żywy Bóg,
Przecie miałem trąbić w róg;
Kaz ta, zaś ta, cyli zginoł,
Cyli mi się ka odwinoł –
Kajsim zabył złoty róg,
Ostał mi się ino sznur.
[Jaśko, akt III, scena 34]
Miałeś, chłopie, złoty róg,
Miałeś, chłopie, czapkę z piór:
Czapkę ze łba wicher zmiótł.
[…] ostał ci się ino sznur.
[Chochoł, akt III, scena 35]


Miałeś, chamie, złoty róg,
Miałeś, chamie, czapkę z piór:
Czapkę wicher niesie,
Róg huka po lesie,
Ostał ci się ino sznur,
Ostał ci się ino sznur.
[Chochoł, akt III, scena 37]
Takie szczątki wiedy mi zostały. To było mocne. Wersy o zostaniu jeno sznura, często mi w głowie się obracają, dobry cytat pasuje do wszystkiego i wszystkich w każdym czasie, zawsze i wszędzie. Takie normalnie przysłowie ludowe. Kiedyś nie zwróciłbym uwagi na taką płytę jak ta składanka z tekstami Wyspiańskiego w interpretacjach różnych mniej lub więcej znanych polskich artystów. Teraz byłem ciekawy jak takie teksty można połączyć z muzyką. Całą płytę musiałem przesłuchać, żeby ostatni numer mnie zabił, przebił, rozjechał, zwalcował. Tak to jest to. Tekst, w połączeniu z taką formą muzyczną ma moc piekielną.

Chochoły


Kim zatem są ci tajemniczy młodzieńcy, o których usłyszałem pierwszy raz w życiu przy okazji tego projektu. Nie mam bladego pojęcia. Posiłkuję się ich oficjalnym biogramem:

(BIO) nie identyfikujemy się z żądną ideą ani religią. nie jesteśmy przeciwko nikomu. niczego nie planujemy. o nic nie walczymy. nikogo nie reprezentujemy. niczego nie musimy robić. nigdzie nie musimy dojść. nie posiadamy twarzy. nie mamy barier. i nie pochodzimy z meksyku. (BAND) jesteśmy eksperymentalna pracownia dźwięku. jesteśmy ekipa. Jesteśmy muzykami. kręcą nas twórcze procesy prania mózgu i bezmyślne walenie w bęben. liczymy na konceptualne możliwości matematyki i zwykłego fuksa. cenimy subtelna poezje i ciężki sound-system. lubimy spocone kobiety i piękne konie. (ART) tak samo jak kwiaty wyrastają z roślin - tak samo naturalnie powstało Los Pierdols. i do dziś próbujemy ukrywać zdziwienie. (LONGPLAY) cd Los Pierdols nosi zaskakujacy tytul „Los Pierdols”. zawiera 14 wyjątkowo rożnych nagran. od grindcore’a aż po karaoke. teksty pisane są w języku polskim. muzyka nie jest modyfikowana genetycznie ani nie jest testowana na zwierzętach. (PIAR) sprzyja Ci dobry los: Los Pierdols.

I tyle o nich wiem


a dzisiejsi uczniowie szkół tak podchodzą to tego ( w tym wypadku filmu)

"Przekaz? Ten film nie ma przekazu. Nie wiem co ten Wyspiański brał skoro to rzekomo opisał wesele na którym on był. Musiał mieć niezłego dilera jak jakieś stogi siana nawiedzały gości"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz